gehonomenchans

Alla inlägg under april 2017

Av Madelene Hallberg - 28 april 2017 20:02

Red varenda häst idag. Varenda en. Till och med Rockie. Longerade han innan och jävlar vad han studsa den hästen. Var lite tveksam om jag verkligen ville sitta upp men jag var så sugen på att rida honom. Jag satte upp iallafall efter longeringen och de gick galant. Red dock i grimma då han inte tar bettet så de var lite svårt att styra. Märkte dock att han är väldigt lyhörd med rösten så de känns bra. Det var en bra start på denna helg. Så himla glad

Av Madelene Hallberg - 23 april 2017 14:56

Nu är hovarna värkt och Rockies klåda är typ helt borta. Longerade han efter Hovslagaren varit här och de uppskattades väldigt mycket. Satte även mig på en av nordsvenskarna och skrittade runt lite och de gick bra. Var beredd på det värsta men han lyssnade faktiskt väldigt bra. Så nu är dom lediga en hel vecka tills jag kommer hem igen.

Av Madelene Hallberg - 15 april 2017 20:10

Klådan och såren börjar ge med sig nu. Det blir bättre och bättre de här. Nu är de vara fötterna sen dags för igångsättning

(Nere är före och uppe är efter. Vet de vart skevt försökte ändra men de gick inte ?)

Av Madelene Hallberg - 14 april 2017 12:26

Den vart en snabb pyssling idag då jag ligger dö sjuk egentligen. Bara för de var han super snäll idag. Eller okej, nästan haha ;p tog ut honom ur hagen och borstade och krafsade framfötterna som vanligt och klappade på hasen lite. Vet ni vad han gör. Han lyfter och ger mig sin bakhov som jag varit alldeles för rädd för att lyfta. Han gav MIG den. Mamma hjärtat sprudlade med tusen fjärilar. Han gjorde samma sak med andra. Världens snällaste jätte. Sen var de de där med att gå lös till hagen (grimskaftet över halsen) men han hittade en gräs tuss och åt på den så skulle ta han. Haha ja jo, de kunde jag ju fet glömma xD så fick gå in och hämta lite godis så kom han fram och jag fick släppa in honom. Bus fröet själv.

Ska ringa en hovslagare ikväll.. jag och telefonfobi typ.. får se hur de här går :p

Av Madelene Hallberg - 9 april 2017 23:41

Idag har varit en dålig dag.. den började bra. Vi mockade hagen. Borstade och pysslade om som vanligt. Riktigt mysigt. Senare på kvällen efter allt bråk så har jag funderat på vad jag har gett mig in på egentligen. Vad är de för häst jag valt ut. Om jag ska va ärlig har jag aldrig varit rädd för en häst förut. Men Rockie är annorlunda.. det finns ingen tillit i den hästen. Smäller de så smäller de. Efter dom här 2-3 veckorna har jag inte ens vågat lyfta bakfötterna än. Förstår ni? Så fort han frustar när jag pysslar skiter jag ner mig. Bara han ska flytta ena bakbenet och byta ställning tror jag han ska sparka. Alltså jag vet inte.. allt är bara skit just nu ich jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig till som.. de blir och googla, kolla youtube klipp ikväll hur man ska gå till väga. Jag älskar den här hästen. Jag vill så gärna att det här ska funka..

Av Madelene Hallberg - 8 april 2017 15:23

Idag har de varit mer träning på att följa och att jag tar på hans ben. Provade lyfta fram och de var inga problem alls. Efter jag lyft backade jag och ropade på han så han fick komma fram till mig efter. (Osså godis såklart) sedan gjorde vi så ett par gånger. Vågade inte riktigt lyfta bak partiet men jag klappande iallafall och han reagerade inget speciellt på de. (Är lite små rädd för hans ben brukar flyga lite var stans) sedan var de gå, stanna. Då han har en tendens att gå över en så behövs de verkligen. Idag gick de faktiskt över förväntan. Han stannade när jag stannade. Backade när jag bad han backa. Inte ens öronen åkte bakåt utan han titta på mig så snällt. Sedan släppte jag han lös och bad han gå efter mig. Hagkompisarna gnägga på han men han fortsatte gå efter mig. Det kändes så bra stt han faktiskt följde mig och inte vände om. Han har nämligen gjort de förut. Han har inte följt mig på samma vis som han gjorde idag. Sedan fick han gå i hagen igen. Allt hade gått så bra och han var lugn så ville avsluta de så.

Hans päls har blivit bättre. Ingen lus har setts till än iallafall. Dock kliar hans hud ännu men med alla dom små sår, har jag förståelse för de. Förhoppningsvis kommer hovis nu till veckan och kan verka dom fruktansvärda hovarna. Funkar de inte och han inte kan verkas så får vi helt enkelt ge han lugnande så får vi träna där efter. Han kan inte gå som han går nu de måste fixas. Det går framåt iallafall. Sakta men säkert och fin kommer han bli.

Av Madelene Hallberg - 4 april 2017 15:22

Idag har de varit en intensiv dag. Korna skulle mjölkas på morgon och hästarna skulle chipas. Mjölkningen gick si sådär. Lyckades få ett el urtag att brinna :)) fråga mig ej hur haha. Efter ladugården va klar var de dags för hästarna. Jon och Hampus gick de hur bra som helst. Jon hoppade till lite smått vid sticket men inget mer än så. Rockie däremot tyckte att allt detta var otroligt hemskt och jobbigt. Vi försökte med en hink foder men de gick inte så bra. Då vi inte har tillgång till stall heller så blir allt svårare. Han hotade med bakbenet mot hon som skulle chippa och då vågade hon inte. Men hon gav sig inte. Vi stog alla tre (Jag, mamma och chiparen) och fillurade på hur vi skulle kunna göra. På gården står de en betong cirkel ungefär som är rätt så hög. (Tillräckligt för att hästen på 1.82 inte ska nå upp) hon ställde sig iallafall i den tunnan och vi försökte igen. Han hoppade runt och sparka hej vilt. Jag avbröt hans fjanterier genom att backa han. Sedan gå fram igen. Så höll vi på i kanske 10min sen var chipet i. Longerade ett litet tag efter åt så han kunde få jogga av sig lite. Klappade och kramade på honom massor efter åt. Är så stolt över min kille.

Sitter nu på skolan med lilla Mimmi (hunden). Kommer hem igen på fredag och ska nog ta en promenad med Rockie då. (Då blir de massor med bilder). Längtar tills vi fixat dom där förbannade hovarna så jag kan börja longera han ordentligt.. aja, nu ska jag snart äta. Hejdå så länge

Av Madelene Hallberg - 2 april 2017 19:22

Hej!
Denna blogg kommer användas mest för att kunna se framstegen med hästarna. Främst Rockie som då är mitt projekt. Dom har bott hos oss i nu 1 vecka ungefär. När vi var och kollade på kusarna så vart jag helt såld på den fläckiga "lilla" små skabbiga hästen i hagen. Hans snälla bruna ögon som man nästan drunknade i.. men hur dom såg ut. Rockies man var som dreadlocks. Hovarna har säkert inte varit verkta på flera månaders tid. Spruckna och för långa..

Det var inte meningen att vi skulle köpa Rockie men jag små pratade med gubben som skulle sälja dom, frågade hur han var, om han var utbildad. Det ända jag fick till svar "han är lite speciell". Men för mig finns det inget som heter speciell. Det kallas egen individ med egen personlighet. Med lite om och men erbjöd han sig att vi kunde få ta Rockie också. Det var meningen att vi bara skulle ha dom två Bruna nordsvenskarna men han sa att det va väl bara och prova fläcken. Absolut, jag gillar utmaningar. Efter en vecka så stod dom hemma hos oss och jag lyckligare en någonsin. Detta ska bli en rolig och spännande resa.

Inläggen kommer komma ibland. Då jag går i skolan på veckodagarna kan de bli lite svårt att göra inlägg. Annars blir de som de blir!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Rockie, 12 år, Tinker/Halvblod Korsning

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards